Beleef de pulserende lagen in het geluidskunstwerk van Em’kal Eyongakpa
Beleef de pulserende lagen in het geluidskunstwerk van Em’kal Eyongakpa op Radboud Impact Day Stichting Sinus nodigt de in Kameroen geboren kunstenaar uit om zijn werk te tonen in het kader van de Radboud Impact Day op dinsdag 3 juni. Vier dagen lang heb je de kans om in de intieme wereld van de kunstenaar te kruipen. Ga staan op een van de platforms in de installatie en geef je oren de kost.
Met haar vele lagen nodigt dit bijzondere geluidskunstwerk uit tot reflectie. Het vraagt je te luisteren met heel je lichaam en verbeeldingskracht. Het kunstwerk bestaat o.a. uit geluiden die werden voortgebracht door natuurlijke elementen zoals water, wind en elektromagnetische pulsen.
In de dagen voorafgaand aan de Radboud Impact Day is dit werk voor iedereen te bezoeken op het Erasmusplein voor de Radboud Universiteit. Ook als je niet studeert aan de universiteit ben je van harte welkom.
27 mei 10.00 - 18.00 (dinsdag) 28 mei 10.00 - 18.00 (woensdag) 2 juni 10.00 - 18.00 (maandag) 3 juni 14:30 - 17:00 (dinsdag : Radboud Impact Day)
Meer over het kunstwerk
bɛtɔk babhi #14i; babhi bɛrat 19t / mɔ ntai tabinde #72t door Em’kal Eyongakpa
Deze compositie met als volledige titel bɛtɔk babhi #14i; babhi bɛrat 19t / mɔ ntai tabinde #72t weeft sonische texturen met gedetailleerde en tot de verbeelding sprekende geluiden. Het geheel ademt politieke en ecologische strijd. Sommige geluiden van het werk zijn opgenomen in straten die vernoemd zijn naar figuren en verzetsbewegingen die verbonden zijn met water, olie en andere bronnen uit de Golf van Guinee. Het werk is een poëtische reflectie op macht en kennis. De titel verwijst in het 'Kɛnyaŋ naar natuurlijke processen en volksverhalen uit het Zuidoosten van Kameroen. Voor dit werk worden geluidssignalen gegenereerd door polyritmische en polyfone geluidssculpturen die de kunstenaar omschrijft als “sonische organismen”.
tap op de platforms en open je oren om het werk ten volle te ervaren!
Het acousmatische karakter van deze geluiden vormt een parallel met de vergankelijke aard van kennissystemen die eignelijk nooit volledig gekend of bezeten kunnen worden. De compositie is organisch en bootst bekende en vreemde geluiden na die ruimtes kunnen oproepen waar je misschien bent geweest of ooit nog zult komen, ruimtes die je tegelijkertijd kent en niet kent.
Voor meer informatie over de referentie en technieken van dit werk verwijzen we naar stichtingsinus.nl