Beeldende Kunst Nijmegen: The Big Draw

Beeldende Kunst Nijmegen: The Big Draw
Wat is de moeite waard om te zien in de stad? Beeldende Kunst Nijmegen vraagt het aan verschillende schrijvers, die hun gedachten delen over beeldende kunst in de stad. Deze keer Merel Slobbe over The Big Draw.

The Big Draw
Animatiefilms in de Stadsschouwburg, zandtekenen op het Waalstrand, exposities in de Lindenberg, masterclass manga tekenen in Lux: van 7 tot 10 september vond het tekenfestival The Big Draw weer plaats in Nijmegen. Dit jaar vierde het festival zijn tienjarig jubileum. In Nederland dan, want het festival komt oorspronkelijk uit Londen, waar het in 2000 al zijn eerste editie had.
 
The Big Draw is namelijk meer dan alleen een tekenfestival: het is een wereldwijd community-based art festival dat zich baseert op het gedachtegoed van schrijver en kunstcriticus John Ruskin. John Ruskin meende dat tekenkunst een universele taal is die mensen kan verbinden en gemeenschappen kan versterken. Een filosofie die door het festival The Big Draw wordt belichaamd.
 
Drawing with Senses
Het thema van The Big Draw is dit jaar Drawing with Senses. Het publiek wordt aangemoedigd om de focus te verleggen van de externe wereld naar hun interne belevingswereld. Er wordt gewerkt met tast, zicht, gehoor, smaak en reuk. En soms zelfs met het zesde zintuig, zoals het geval is bij een dans/teken performance op plein ‘44.
 
In deze performance, getiteld Senso, bewegen twee dansers zich met krijt over een groot vel papier. Zo vertaalt de choreografie zich naar een tekening. Het publiek wordt vervolgens uitgenodigd om zelf mee te tekenen.
 
‘Als ze willen kan ik vervolgens hun tekening lezen, om ze inzichten in hun leven te geven,’ vertelt de choreograaf, Shura Glasmacher. ‘Door in beweging te komen en beweging te bekijken, wordt je onderbewuste brein aangesproken. En dat zorgt er ook weer voor dat je zintuigen verder open gaan staan.’
 
De Ramenroute
Een vast onderdeel van The Big Draw is de Ramenroute. Etalageruiten van winkeliers en horeca-gelegenheden in het Nijmeegse centrum zijn voorzien van tekeningen en illustraties. Zo is er op het raam van lunchroom Holt een speelse tekening met een boomhut en dieren te zien.
 
‘Dit is de eerste keer dat ik aan zoiets meedoe, ik heb me opgegeven omdat ik een flyer op het prikbord van de Albert Heijn zag,’ vertelt Isabel Koekoek, de artiest. ‘Tekenen is voor mij van levensbelang, het is een manier om met de chaotische wereld om me heen om te gaan. Ik heb niet eerder iets gemaakt dat groter is dan een vel papier, dus spannend is het wel. Ook omdat mijn werk nu zo direct toegankelijk is voor mensen hier in de stad.’
 
Isabel Koekoek koos voor Holt omdat het een plek is waar ze zelf vaak komt. Ook de ramen van andere winkels en cafeetjes in de straat zijn voorzien van tekeningen. Zo brengt The Big Draw de tekenkunst in Nijmegen tot leven. De lokale ruimte wordt gebruikt: van lokale ondernemers tot de stoeptegels van de pleinen en het zand van het Waalstrandje. Ook het publiek is veelal lokaal, een mix van kunstliefhebbers en toevallige terrasjesgangers.
 
Toegankelijk en inclusief
 ‘Dat laagdrempelige en toegankelijke vind ik ook zo tof aan The Big Draw,’ vertelt Elky Rosa Gerritsen, een theatermaker die jaarlijks nieuw werk creëert voor The Big Draw. ‘Er komen hier allerlei mensen voorbij. Sommigen weten niet eens wat The Big Draw is, maar ze doen mee aan de activiteiten: ze tekenen, voelen, ervaren. Nieuwe mensen komen zo in aanraking met kunst en cultuur. Het verbindt.’
 
Community-based art festivals, zoals The Big Draw, draaien precies om deze toegankelijkheid. John Ruskin zag tekenen niet als een vaardigheid die exclusief is voor kunstenaars, maar als een instrument dat voor iedereen toegankelijk moet zijn, een tool om de wereld mee te observeren en begrijpen. Bij dit festival is er dan ook geen sprake van exclusiviteit of gatekeeping van de kunsten: iedereen is welkom.
 
Ook biedt het festival mogelijkheden voor alle niveaus van expertise. Mensen met weinig ervaring kunnen direct aansluiten bij de diverse workshops en activiteiten. Tegelijk is er ook een professionalisering gaande, vertelt Elky Rosa Gerritsen. Kunstenaars presenteren hun werk in exposities, mensen kunnen hun werk pitchen bij uitgevers, er zijn netwerkborrels en er zijn panelgesprekken over thema’s in het vak, zoals auteursrecht, Fair pay en creatief ondernemerschap. ‘Dus het is maar net wat je zelf meebrengt. Er is hier in ieder geval weinig ego: het festival draait om de kunst en om wat kunst met je doet.’
 
Beeldende Kunst Nijmegen en IntoNijmegen
Beeldende Kunst Nijmegen is een platform waarin professionele beeldende kunstorganisaties in de stad verenigd zijn, om gezamenlijk te werken aan een sterke, zichtbare, solidaire en duurzame beeldende kunstsector. In opdracht van BKN schrijven onafhankelijke schrijvers inhoudelijke teksten over een kunstwerk, tentoonstelling, project of kunstinstelling, om het gesprek over beeldende kunst in Nijmegen aan te jagen. Met een kritisch oog en een liefde voor kunst gaan zij de diepte in over dat wat nu te zien is. Dit project is een samenwerking met IntoNijmegen.

Geschreven door: Merel Slobbe
Geurige Gedaantes, foto door Elky Rosa Gerritsen

Nieuws


Loading...

Beeldende Kunst Nijmegen Partners

Bezoek ook Beeldende Kunst Arnhem

Beeldende Kunst Arnhem
×

nieuwsbrief ontvangen?