Juliane Brandes, Antje Bräuer, Veronika Fabian

Juliane Brandes, Antje Bräuer, Veronika Fabian

22 okt tot 27 dec
Galerie Marzee Lage Markt 3, 6511 VK Nijmegen

Juliane Brandes
Juliane Brandes heeft zich voor deze tentoonstelling laten inspireren door de getijden: de afwisseling van eb en vloed. Geïnspireerd door de natuur komt ze tot organische vormen.
Hierover schrijft ze het volgende: TIDE 2023

Als Noord-Duitser ben ik bekend met de getijden.
Als kunstenaar ook!
Als het eb is, worden de interessantste vormen zichtbaar. Manifestaties van verouderingsprocessen.
De uiteindelijke vorm zit er al in verborgen.
Hij hoeft alleen nog maar blootgelegd te worden.
Er is een beperkte tijd om ideeën vorm te geven voordat het volgende getij opkomt.

Sommige dingen blijven daardoor steken in het slib.

Veronika Fabian
Clasp me firmly, hold me tight

Ik heb de laatste tijd veel nagedacht over angst. Angst heeft door de geschiedenis heen een centrale rol gespeeld in het menselijk bestaan, maar in de hedendaagse maatschappij neemt het nieuwe dimensies aan, aangewakkerd door verschillende factoren die variëren van technologische vooruitgang tot sociale en politieke dynamiek. De opwarming van de aarde, oorlog, kanker, pandemieën, AI, informatieoverbelasting, enzovoort, veranderen ieders leven fundamenteel en kunnen bijdragen aan een klimaat van angst en bezorgdheid. Soms zou ik willen dat er een veilige plek was om te ankeren, waar je je beschermd voelt, zowel fysiek als emotioneel en waar de dingen stabiel en solide zijn. Deze gedachten vormden de aanleiding voor mijn werk 'Clasp me firmly, hold me tight', een serie uitvergrote sieraadsluitingen en -haken die volledig van kettingen zijn gemaakt. Ik gebruik de taal van sieraden om te spreken over de tijd waarin we leven: Ik wil ons verlangen naar veiligheid visualiseren door de belangrijkste rol toe te kennen aan de sluiting binnen een sieraad, waarbij de functie van het vastzetten van de ketting wordt benadrukt. De losse industriële kettingen worden aan elkaar gesoldeerd tot 'kettingbladen' die worden platgemaakt en dan verder gevormd in een specifieke reeks stappen door ze te persen en te hameren tot de gewenste vorm. Door dit handwerkintensieve proces te contrasteren met de industriële genoom van veerringen, sluitingen en haken, ben ik op zoek naar de plaats van ambacht in de wereldwijde fabriek van vandaag.

Antje Bräuer
De bijzondere schoonheid van het werk van Antje Bräuer ligt in de elementaire kracht ervan. Gedurfd, eerlijk en vol creatieve energie lijken haar sieraden bijna uit haar materialen te groeien.

Antje ontving de Marzeeprijs in 2013 en haar werk bevindt zich in internationale openbare en private collecties, waaronder de Marzee Collectie, CODA Museum in Nederland, de Alice en Louis Koch Collectie in Zürich, Schmuckmuseum Pforzheim en de Rotasa Foundation in Californië.
 Into the Black Hole

Into the Black Hole

17 okt tot 19 apr 2024
Valkhof Museum
KOEKOEKSNEST / KUCKUCKSNEST

KOEKOEKSNEST / KUCKUCKSNEST

29 okt tot 10 dec
De Nieuwe Gang
Kieta Nuij

Kieta Nuij

8 nov tot 1 dec
Galerie Zeven Zomers
Gut Feeling

Gut Feeling

23 nov tot 23 dec
Expo Bart
Workz of Wonder

Workz of Wonder

25 nov tot 17 dec
LangeHezel46

Loading...

Beeldende Kunst Nijmegen Partners

Bezoek ook Beeldende Kunst Arnhem

Beeldende Kunst Arnhem
×

nieuwsbrief ontvangen?