Erscheinungen | Sylvia Evers

Erscheinungen | Sylvia Evers

13 apr tot 11 mei
Kunstmagazijn Kanunnik Mijllinckstraat 1-3, 6525 WS Nijmegen

Waarom leent de Duitse taal zich zoveel beter om uitdrukking te geven aan onalledaagse ervaringen? Als Sylvia Evers, beeldend kunstenares en afgestudeerd aan de AKI in Enschede, vertelt over het figuur van het hert dat regelmatig terugkeert in haar werk, wordt het onvermogen van een taal bijna tastbaar. Ze gebruikt het woord Muffeln - dat wij bij gebrek aan beter zouden vertalen met een woord als snuitjes. Dat heimliche gevoel – nog zo’n onmogelijke vertaling – van dieren met zachte snuitjes en hun geruststellende gesnuffel, is in de praktische Nederlandse taal eigenlijk niet onder woorden te brengen.

Sylvia Evers, gefascineerd door taal, zoekt haar heil in een andere vorm van taal en gebruikt de zeggingskracht van het symbool. In haar werk keren figuren terug die we goed kennen, niet alleen hun vorm, maar ook hun allegorische waarde: de wijze uil, een sereen en fragiel hert, een pauw met hoogmoed of een ijdele zwaan. Veel van haar figuren zijn hybride verschijningen – deels menselijk, deels dierlijk, vertrouwd herkenbaar en vreemdsoortig tegelijk. Een beetje unheimisch.

Anders de klassieke allegorieën vertellen deze dierlijke wezens een dubbelzinniger verhaal. Een uil van Evers is niet hij wijs en statig, maar vleugellam. Ook de mensachtige hertfiguren lijken niet meer verder te kunnen en liggen of steunen op de grond, alsof ze op de grenzen van hun eigen vermogen stuiten. Deze kwetsbaarheid schuilt niet alleen in hun pose. In het gelaat, de huid en in de meer menselijke kwaliteiten zie je een poederachtig matte en zachte textuur, zoals in het gelaat van de vrouw die wordt verblind door het haar dat voor haar ogen valt. Het materiaal oogt breekbaar en verstild, in tegenstelling tot de veren, vacht, haren of geweien, die van grovere textuur zijn en meer dierlijkheid uitdragen. De hybride verschijningen maken vooral een fragiele indruk, terwijl ze vorm geven aan een onstuimige of sombere emotionele staat. Toch lijken enkelen hun toestand in een zekere vorm van sereniteit en vredigheid te ondergaan, alsof ze zich berusten in hun onvermogen.

Het is een wezen in crisis, zich voor het eerst vaag bewust van zijn eigen onvolmaaktheid. Sylvia Evers verankert dit soort onvermogen in symbolische figuren, die in onze beeldcultuur vaak schitteren in potentie en deugd. Als beschouwer voel je dan misschien ongemak en wil je zo’n uil bevrijden, maar voor Evers is dit moment van kwetsbaarheid juist mooi. Het ongemak van onze kant zegt misschien des te meer over dat menselijke tekort.

Opening:
vrijdag 26 april, 17.00-19.00 uur

Openingstijden: 
woensdag t/m zaterdag van 12.00-17.00 uur
Sieraden - Makers & Dragers

Sieraden - Makers & Dragers

9 nov 2018 tot 2 jun
Afrika Museum
Sieraden uit de bodem

Sieraden uit de bodem

6 feb tot 31 dec
Museum Het Valkhof
Kinderen van de Oorlog

Kinderen van de Oorlog

15 feb tot 10 jun
Museum Het Valkhof
Piet Jetten: Bed

Piet Jetten: Bed

17 mrt tot 28 apr
Galerie De Natris
Hedendaagse sieraden

Hedendaagse sieraden

31 mrt tot 5 jun
Galerie Marzee
Go Short X RUIS: Spewing Forth Sea Froth

Go Short X RUIS: Spewing Forth Sea Froth

4 apr tot 21 apr
RUIS
Het ware Paradijs

Het ware Paradijs

9 apr tot 27 okt
Museumpark Orientalis
Erscheinungen | Sylvia Evers

Erscheinungen | Sylvia Evers

13 apr tot 11 mei
Kunstmagazijn
TERRA_TORY Open Dag

TERRA_TORY Open Dag

19 mei
Art Laboratory - Oosterhoutsedijk 88, Nijmegen

Loading...

Beeldende Kunst Nijmegen Partners

Bezoek ook Beeldende Kunst Arnhem

Beeldende Kunst Arnhem